POLCOLÓ
Egy óra, ahol összesorolhatod saját könyvtáradat!
-TEMATIKA-
Célok:
- A könyvtári rend megismerése, megtapasztalása és elsajátítása
- A témagazdagság érzékeltetése
- A könyv esztétikájának (a borítók, illusztrációk, szövegtestek szépsége, kellemes illata, a kézbefogott könyvhöz kapcsoló érzetek megfogalmazása)
Célcsoport: 2-8. osztályos általános iskolai és középiskolás tanulók
Tevékenységek |
Tevékenység leírása |
Tanórai időkeret |
Fejlesztendő ismeretek, kompetenciák |
Előkészítés |
A sorolandó könyvek kiválogatása az alábbi szempontoktól: - A könyvek kapcsolódjanak a diákok tanulmányaihoz témákban, korszakban, stílusban. - Legyenek a sorolandók közt esztétikai élményt is nyújtó könyvek. - Résztvevőként legalább 3 sorolandó dokumentum szükséges. - A fokozatosság elvének betartása: az első soroló játékok esetében az egyszerűbb szakjelzetű, és egyszerűbben besorolható (egykötetes, egyszerzős művek) könyveket kell választani. - A polcok a részvevők átlagmagasságának megfelelő magasságúak legyenek. |
0 |
nyelvi ismeretek:: - olvasás, - betűrend a magyar nyelvben
könyvtári ismeretek: - könyvtári betűrend, - szakjelzet szerkezete, - nagy témakörök elhelyezkedése a könyvtárban
|
Beavatás a jelzetek olvasásába |
A könyvtáros elmondja, hogy hogyan kell „olvasni” a jelzeteket, mi szerint vannak kialakítva, hogyan hozható kapcsolatba a dokumentum szerzőjével, címével, témájával. - Az ismertető egyszerű, rövid, nem megy bele az ETO és a CUTTER bővebb ismertetésébe! - Az elmondottak visszakérdezése 2-3 példán keresztül. |
6 |
|
Választás, belelapozás |
A soroló polcon összevisszaságban elhelyezett könyvekből választ minden résztvevő legalább 3-3 példányt, 3-5 perc időt kell |
3 |
|
Sorolás |
A résztvevők besorolják a saját könyveiket egymás után. Egy soroló körben csak 1 dokumentumot, így mindenkire gyorsan jut idő. Az első sorolókörben mindenki hangosan mondja el, miért is sorolja úgy a dokumentumot, ahogyan elgondolta. - Ha rosszul van sorolva, rávezetéssel, a többiek segítségével javítható - Mindig rá kell kérdezni, hogy milyen logika alapján történt a félresorolás. |
15 |
|
Katalógus és polc |
A katalógusban a szakjelzet megkeresése (melyik mezőkben leolvasható) és könyvkeresés szakjelzet alapján, |
8 |
|
Félresorolt könyvek keresése |
Egy nagyobb szakterületen a könyvtáros-pedagógus elhelyeztünk tudatosan elhelyez félresorolt dokumentumokat, melyeket meg kell keresnie a résztvevőknek és jelezni kell (őrjeggyel vagy a sorban a könyv elforgatásával), hogy melyik a hibás. Ezt a játékot lehet kooperatív módszerrel csoportban is végezni. |
5 |
|
Összegzés |
Összegzéskor az addig végzettek visszaidézése mellett - amennyiben van rá idő - a könyvtár nagy állományegységei , a főbb témakörök és szakjelzetük (pl. magyar történelem, helyismeret) is ismertethetők. |
8 |
|
|
|
45 |
|